Blog: Wat is iets waard? Investeren met nieuwe paradigma’s.
Today’s Group werkt met een aantal research partijen die via een modelmatige aanpak een aantal model portefeuilles binnen Today’s beheren. Een ervan is www.i-Cthru.com
Hier een gastcolumn (blog) van Vincent van Doorn:
Wat is iets waard? Investeren met nieuwe paradigma’s.
“Wat is een cynicus? Een man die van alles de prijs kent en van niets de waarde.” – Oscar Wilde.
“Prijs is wat je betaalt. Waarde is wat je krijgt.” – Warren Buffett.
“Een waarde is waardevol wanneer de waarde van waarde waardevol is voor jezelf.” – Dayananda Saraswati.
Verschuivende paradigma’s
Ik heb zojuist een vastgoedtransactie afgerond en ben nu de trotse eigenaar van een nieuw landgoed. En weet je wat zo gaaf is? Het grenst aan het land waar Snoop Dogg, de beroemde Amerikaanse muzikant en rapper, zijn landhuis heeft gekocht. Ik kan niet wachten om de geur van mijn beroemde langzaam gegaarde BBQ naar Snoop Dogg te laten waaien en hem te verleiden om naar mijn feestje te komen. Ik kijk al meer dan twee jaar naar dit stuk land, maar ik kon mezelf er nooit van overtuigen om het geld ervoor neer te leggen. Mijn ontevredenheid groeide toen de vraagprijs in een paar maanden bijna verdubbelde, en ik hield mezelf voor hoe gek het was om het te laten gaan. Maar ik was ervan overtuigd dat de prijzen weer zouden dalen, een terugkeer naar het gemiddelde zoals dat altijd gaat.
Ja, die gedachte was duidelijk verkeerd, geïnitieerd door mijn hersenneuronen en synapsen, gecultiveerd door jarenlang onroerend goed te kopen en verkopen, waarbij ik herhaaldelijk dezelfde beslissingen nam. Mijn beslissing volgde een beproefd pad van lage weerstand in mijn brein. Wil je me geloven als ik je vertel dat nadat Snoop Dogg zijn landhuis kocht, de grondprijzen ernaast enorm omhoogvlogen? Ja, ook het land waar ik geïnteresseerd in was. Tjonge, ik dacht ik gek werd. Man, wat ben ik een navelstaarder; wat een dwaas.
Eindelijk, na vele slapeloze nachten, kon ik het niet meer aan. Mijn brein stond in brand, en mijn verlangen ook. Ik zou mijn droomstuk missen vanwege stijgende prijzen. Ik kan het wachten op de prijsomkering negeren als Snoop Dogg het kan, toch? Tjonge, tegen de tijd dat de inkt opdroogde op mijn onroerendgoed-contract, was de grondprijs die ik betaalde 800% meer dan toen ik twee jaar geleden begon te zoeken. Ach, ik heb duidelijk hulp nodig!
Ik zit nu in het kantoor van Brian, een elastische hersenneuroloog. Ik probeer een nieuw programma genaamd “Elasticeer je hersenen, nieuwe manieren van denken.” Het zal mijn hersensynapsen opnieuw trainen om anders te werken met hopelijk betere resultaten. De ouderwetse manier van denken deed het niet, toch Dogg? Snoop Dogg betaalde 480.000 dollar voor zijn landhuis, en ik gaf… waarschijnlijk te veel uit. Gelukkig kon ik het land betalen met Ether-crypto’s die behoorlijk wat hadden gewonnen. Gekke wereld, toch? Brian zegt dat het maanden en vele sessies zal duren voordat ik van gedachten verander.
Het land dat ik heb gekocht, bevindt zich in de Sandbox, een Metaverse waar alles wat je bezit, koopt of verhandelt een NFT is, een “non-fundable-token”. Hoe dan ook, het heeft iets te maken met blockchain, en het werkt. Ik weet alleen dat ze beloofd hebben niet meer land beschikbaar te stellen, dus ik moet wachten tot je meedoet en ook land gaat kopen, zodat mijn vermogen stijgt. Simpel als appeltje eitje. Ze zeggen dat de prijzen nog verder zullen exploderen. Wacht, wat zeg je? Jij hebt al grond in de Sandbox gekocht sinds de oprichting? Jeetje, ik wist het!
Verschuivende paradigma’s deel II
Dus ja, er gebeurt veel in de virtuele wereld, met grote bedrijven zoals Facebook, Microsoft, Alibaba en Tencent die zeer belangrijke stappen zetten om meer van deze paradigmaverschuiving vast te leggen en die naar schatting 8 biljoen dollar waard is. We kunnen maar beter opletten: het is misschien ongrijpbaar en virtueel, maar er worden echt miljarden harde dollars uitgegeven om virtuele platforms te creëren om te leven, te werken en bezittingen te hebben. Kleed je avatar maar aan om indruk te maken, want dit gebeurt echt.
Ook in de echte wereld vinden er belangrijke verschuivingen plaats en daar kunnen we ook beter op letten. Een grote verschuiving die plaatsvindt is de economische groei in Azië, met name in China. We zien wereldwijd felle concurrentie ontstaan tussen de VS en China, zowel door de regeringen als door enkele van hun grootste binnenlandse bedrijven. Het heeft veel zin om open te staan voor beide beleggingsuniversums en om je ervan bewust te zijn van de significante verschuivingen.
Er vinden ook significante verschuivingen plaats in ons echte leven, waarbij de virtuele en de echte wereld samensmelten en deel gaan uitmaken van onze dagelijkse routines. De versnelling van thuiswerken, fintech, gezondheidstechnologie, gentherapie, biotech, elektrische voertuigen, robotica, bedrijfsefficiëntiesoftware, metaverse platforms en kunstmatige intelligentie zal een diepgaande invloed hebben op ons leven en de financiële vooruitzichten van bijna elk bedrijf wereldwijd. Het lijkt mij duidelijk dat we naar een gemengde wereld van virtualiteit en realiteit gaan met crypto-currencies om transacties te vergemakkelijken.
Steeds meer bedrijven hebben alleen immateriële activa in plaats van materiële activa, zoals machines, gereedschappen, enz., dat heeft een aanzienlijke impact hebben op de nettowinst vanwege de verschillende boekhoudregels die de twee verschillend behandelen. Hoe berekenen we de waarde van deze paradigmaverschuivingen, en wat is het allemaal waard?
Wat is iets waard?
Traditioneel blijft de belangrijkste waarde parameter cashflow. Alle goed onderlegde investeerders proberen de toekomstige kasstromen van investeringen te schatten en de verdisconteerde som geeft je de een huidige contante waarde van die investering. Dit is een oefening met een dikke staart zoals ze dat in de statistiek zeggen. Met andere woorden, hoe langer kasstromen in de toekomst worden voorspelt, hoe groter de kans dat er significante afwijkingen van de uitkomst zijn. Hoe ver we in de toekomst kijken en de disconteringsvoet hebben een substantiële impact op het eindresultaat. Beter beide enigszins goed te schatten dan precies fout te berekenen. Maar hoe zit het met activa zoals schilderijen, crypto’s, virtueel land of goud die geen cashflow genereren? Hoe waarderen we die activa?
Daarvoor moeten we ons programma met de elastische hersenneuroloog afronden en onszelf trainen om meer waarderingsopties te gebruiken dan alleen geldstromen. Het heeft veel te maken met het hebben van een langetermijnvisie, het nemen van grotere risico’s, het hebben van een visie die vaak ver afstaat van de consensus, het begrijpen van psychologie en kuddementaliteit. We zijn van nature kopieermachines. Dit begint natuurlijk bij onze geboorte, maar het gaat ons hele leven door. Dit heeft een aanzienlijke invloed op wat we verlangen, consumeren en hoe en waarin we investeren.
Elk product of service dat zeldzaam, schaars, gewenst is of een veelbelovende toekomst heeft voor iemand, heeft een ingebouwde optiewaarde. De truc is om die optiewaarde enigszins goed in te schatten. Een zeldzaam schilderij is op zichzelf geen uitzonderlijk bedrag waard. Een zeldzaam schilderij dat door iedereen wordt gewenst, is echter bijna oneindig veel waard.
Het lijkt er dus op dat een optiewaarde van een asset veel te maken heeft met het potentiële aantal mensen dat hetzelfde wil bezitten en de schaarste ervan. Voor activa die geen kasstromen genereren, creëert dit een vruchtbare voedingsbodem voor snelle prijsstijgingen zodra iedereen hetzelfde wil, waardoor bubbels ontstaan en af en toe een crash. Momenteel kunnen virtueel land en crypto‘s goede voorbeelden zijn. In het verleden waren we daar getuige van met de Tulpenmanie in de jaren 1630 in Nederland.
(afbeelding Bigstockphoto.com)
Gezien de menselijke aard zijn de prijzen van activa die geen contant geld produceren en van jonge bedrijven vaak erg volatiel. Sommige activa zullen uithoudingsvermogen hebben, en sommige zullen tot astronomische hoogten stijgen voordat ze crashen naar nul, hetzelfde gebeurt met de waarde van een optie op de aandelenmarkt. Optiewaarden volgen en vermenigvuldigen onze collectieve menselijke emotieverschuiving tussen hebzucht, verlangen, angst en verlies.
Het is ook essentieel om te kijken naar de “Total Address-able Market” (TAM), die meestal wordt gedefinieerd als een schatting van het totale aantal potentiële kopers of gebruikers. Roze Ferrari’s zijn niet voor iedereen, dus het is logisch om de waarschijnlijke vraag te bestuderen en de trend te volgen voor potentiele kopers om een betere schatting te maken.
Kijk, het lijkt allemaal zo eenvoudig, maar het is niet zo eenvoudig om winnaars te kiezen. Uiteindelijk is de waarde een bewegend doel. Het heeft altijd de voorkeur om kasstroom
genererende activa te hebben die de waardering in de loop van de tijd aandrijven. Machtswetten doen de rest en we zullen versteld staan van de uitkomst als het allemaal goed gaat.
Om als geïnformeerde belegger een weloverwogen schatting te maken, ongeacht niet-fundamentele of fundamentele zaken, moeten we realisten, visionairs, optimisten, nieuwsgierigen en samen-smelters van meerdere disciplines zijn. We kunnen op geen enkele manier tot een precieze waarde komen. De geschatte waarde is alleen wat we hopen te krijgen.
Wanneer koop of verkoop ik?
Er zijn veel momenten waarop we ons afvragen welke acties we moeten ondernemen, vooral wanneer we dag-/uur prijzen zien stijgen of dalen. Als de prijzen stijgen, krijgen we meestal de neiging om ons bij de kudde aan te sluiten en te kopen. Als de prijzen crashen, raken we in paniek en willen we verkopen. In deze extreme situaties hebben we beperkte middelen in onze hersenen om ons te helpen. Het wordt een “scarcity-mindset” genoemd: we voelen dat we nu moeten handelen uit angst om iets te missen. Deze urgentie vertroebelt onze besluitvorming en wordt vaak gedreven door onze oerinstincten.
Om betere beslissingen te nemen, is het beste om het rustiger aan te doen, tegen jezelf te praten alsof je met een goede vriend praat, de emoties uit de vergelijking te halen. We moeten alleen de beste investeringen kopen die we begrijpen en dit afstemmen op het risico dat we denken te nemen. We mogen onze beleggingen met overtuigingskracht alleen verkopen als er een wezenlijke verandering is in onze beleggingstheses of als er een betere kans beschikbaar is.
Langetermijninvesteringen met een hoge overtuiging maken het veel gemakkelijker om korte-termijn beslissingen te weerstaan en korte termijn prijsdalingen te negeren. De aandelenkoers van Amazon daalde drie keer meer dan 50% en tijdens de dot.com-crash daalde het met 90%. Het zou natuurlijk een grote gemiste kans zijn geweest om het te verkopen.
Het loont de moeite om onze vooroordelen zoals overmoed, bevestiging en recentheid te bestrijden en onze emoties onder controle te houden. Wees geduldig en investeer voor de lange termijn. Lees veel, bevestig het proces en wees optimistisch. Uiteindelijk is de waarde in het oog van de toeschouwer, en het enige waar je op kunt hopen is dat er veel toeschouwers met dezelfde ogen zullen zijn.
Deze Blog verscheen ook op de Linked-In pagina van de columnist
Vincent van Doorn
Co-Founder & Director
Disclaimer:
Deze Column/blog is op persoonlijke titel geschreven door: Vincent van Doorn en wordt mede in het licht van zijn i-Cthru portefeuille (www.i-Cthru.com) gepubliceerd op de Today’s website en verschijnt ook op andere websites.