Column: Greed is Greet

lettergrootte
Greed is Good

Soms zijn spellingscheckers hilarisch dat als ze van Greed is good ineens Greet is good maken in een verstuurd bericht. Je moet dus steeds checken wat de spellingschecker doet en dan te weten dat we heel veel processen aan computers overlaten en zelfs auto geheel autonoom op die computer laten rondrijden. Nu heeft bijna iedereen wel een tante Greet in de familie en zo komt het met een foutje wel goed maar het zet wel aan het denken.

 

Wat ook aan het denken zet

Het is toch bizar dat de Tesla Baas laat iedereen via Twitter laat meepraten over de verkoop van een miljarden dollar groot aandelenpakket. Hij plaatste in eerste instantie 5 miljard dollar aan aandelen in de markt en vervolgens gaat de markt omhoog alsof er een schaarste is opgelost. Nu ben ik gehinderd door kennis, door de vele boeken die ik heb gelezen over hoe economen achteraf de daling van de beurzen na de Dot.com crisis probeerde te verklaren. Er werd in meerdere boeken uitgelegd dat alle IPO’s en aandelenplaatsingen uiteindelijk te veel liquiditeit opsoupeerde en daarmee te veel geld uit de economie haalde wat negatieve toekomstige effecten gaf. Maar dat was vroeger en deze keer is het anders toch?

We hebben in Nederland een hernieuwde (lichte) lockdown als gevolg van het oplopende aantal corona gevallen. Dit brengt horeca en veel mensen in financiële en sociale problemen.  Ondertussen staat de teller in Amerika op meer dan 758.000 doden, dat zijn er zelf meer dan Trump in een wilde bui geroepen heeft. Maar wat maakt het uit? De beurzen in de VS staan op all time high’s….

Cac40

Niet alleen Amerika

Niet alleen de Amerikaanse beurzen doen het boven de verwachting, ook de Franse Cac40 staat boven de oude high van de dot.com crisis. Er zijn klaarblijkelijk geen problemen in de wereld, er is geen vergrijzing, geen vastgoed probleem in China, geen klimaatproblemen en ook is er geen inflatie in de Westerse wereld.

Cac40 Lang

Geen gezeik allemaal rijk

Kooten en de Bie zeiden het al vele tientallen jaren gelden “geen gezeik iedereen rijk” en we kunnen klaarblijkelijk allemaal miljonair worden als we maak Crypto’s, aandelen en huizen kopen. De gemiddelde koopwoning in Bloemendaal (een rijke enclave) is gemiddeld 1 miljoen euro. De gemiddelde koopprijs is Nederland is 417 duizend. Het modaal inkomen in Nederland bedraagt vreemd genoeg 36.500 euro bruto…

We nemen er maar een biertje op

Mogelijk hebben we ook dit jaar geen carnaval en de verkiezing van de Prins op de 11de van de 11, gebeurde ook niet overal feestelijk. Je zou je dus afvragen of dat in combinatie met de sluiting van de Horeca nu weer goed is voor de brouwers (Heineken en InBev)?

Heineken

Maar Heineken heeft nergens last van als we naar de koers kijken.

InBev

En ook Anheuser Busch (AB Inbev) staat hoewel iets minder hoog ook keurig op een koopsignaal.

 

Eerlijk zullen we alles splitten

Nu zingen we met Sinterklaas eerlijk zullen we alles delen, maar op de beurs nemen we dit weer letterlijk en gaan we enthousiast bedrijven opdelen. Zo wordt mammoet concern General Electric (GE) opgesplitst is een luchtvaarttechnologie bedrijf, een energiepoot en een gezondheidszorg bedrijf. Dus hoewel het bedrijf in 1979 al met Chrysler een eerste elektrische auto op de markt bracht, geloven we niet dat grote bedrijven innovatie kunnen voortbrengen. GE heeft een marktwaarde van 92miljard Amerikaanse dollar en deed eerder in juli dit jaar nog een reverse split van 1 op 8 (30 juli 2021) om weer boven de psychologische barrière van de 100 dollar te komen. In het Dot.com tijdperk was de koers nog bijna 500 dollar.

GE

Onderdruk wordt alles vloeibaar

Ook Japans elektronicaconcern Toshiba splitst zich in drie delen. Een Infrastructuur en energie bedrijf, een elektrische apparaten en een bedrijf met aandelenbelangen. Volgende kandidaat? In Nederland zou Koninklijke Olie kunnen splitten in groene energie en transitie energie. BMW, Volkswagen, Daimler, Ford, Toyota en Stellantis (opvolger van Fiat, Peugeot, etc.) in een elektrische auto producent en in een transitie autoproducent? Ja, want dat zet meer zoden aan de dijk dan het vrachtwagen bedrijf af te splitsen. Laten we even naar de ‘vreemde’ situatie in de elektrische auto markt kijken.

De nieuwe Teslakiller: Rivian

De afgelopen week hadden we een IPO van Rivian. Nu was ik altijd wat minder positief op Tesla o.a. omdat in de thuismarkt (VS) iedereen in een pick-up rijdt en de modellen van Tesla daar steeds niet in voorzagen. Maar nu hadden we dus een nieuwe autoproducent (Rivian) die elektrische pick-up gaat leveren.  

Rivian Automotive (RIVN) is in een paar dagen 127 miljard USD waard geworden en heeft welgeteld dit jaar 156 auto’s verkocht. Oké in bestelling door Amazon staan er 100.000 elektrische busjes die pakketjes moeten gaan vervoeren en daarvoor kreeg Amazon een belang van 20 procent. Maar los van de waarde van de aandelen van de bestelde auto’s zijn er dus nog geen geleverd.

Rivian maakt dus (nog) geen winst en omdat ze geen ervaring hebben met autoproductie wilde ze gaan samenwerken met Ford. Ford haakte vorig jaar af, maar investeerde wel in 2019 500 miljoen in Rivian en kreeg voor deze investering een 12procents belang.

Over de duim 1 miljard per verkochte auto waard

Wat is uw eerste gevoel als u leest dat een bedrijf 127 miljard waard is en 156 auto’s heeft verkocht. Dus bijna een miljard per verkochte waard is (uitgaande dat er ook wat demo’s en andere auto’s meegeteld zijn in het verkoopcijfers)? Anders beurswaarde (127 miljard) gedeeld door 156 auto’s is 0,81 miljard dus bijna een miljard….

Een Bubble?

Omdat u mogelijk nog twijfelt zoals de journalisten van het FD, even nog wat andere cijfers van bedrijven die al honderden jaren bestaan, bewezen kwaliteitsproducten en goed geoliede productie alsmede verkoopprocessen (dealernetwerken) kennen:

  • BMW is 60 miljard Euro waard op de beurs. Verkoopt 2,3 miljoen auto’s en verwacht dat de komende jaren de helft elektrisch zal zijn. Winst in het moeilijke corona jaar 2020 was: 5,2 miljard euro.
  • Daimler is 94 miljard euro waard, leverde in 2021 2,8 miljoen voertuigen en is ook bezig met een enorme elektrificatieslag, omzet 154 miljard winst 4 miljard (2020)
  • Volkswagen groep 122 miljard euro waarde, 22 miljoen auto in de totale groep waarvan in 2021 pakweg 350 duizend elektrische voertuigen en de groeit elektrisch is dus enorm (vorig jaar waren dat er bijna 65 duizend) winst totaal in 2020 10 miljard euro en een netto kastroom van 6 miljard.
  • Ford 77,9 miljard dollar (68 miljard euro) omzet in 2020 was 127,1 miljard winst in 2020 1,3 miljard dollar. Alleen al de 12 procent in RIVN is 15,24 miljard waard.
  • GM 92 miljard dollar (80,3 miljard euro) omzet 2020 122,5 miljard winst 6,2 miljard
  • Stellantis waarde op de beurs 64 miljard euro. Oftewel PSA (Peugeot groep) en FCA (Fiat Chrysler inclusief Opel) zijn samen slecht 64 miljard waard. De omzet van dit fusie bedrijf in de eerste helft 2021 75,3 miljard euro en leverde in een kwartaal 1,1 miljoen auto’s en dat zijn er door chipproblemen 600 duizend minder dan gedacht. Dit bedrijf levert nu al veel elektrische auto’s (o.a. Fiat500e) en gaat in de toekomst heel veel elektrische bestelbusjes leveren. In 2030 verwacht dit bedrijf 70 procent van haar auto’s elektrisch te leveren.
  • Toyota 255,5 miljard dollar marktwaarde (222,8 miljard euro) met de Prius de moeder van het elektrisch en hybride rijden. We zullen het maar niet meer over aantallen auto’s hebben en over winst.
  • KIA onderdeel van Hyundai Motor Compagny. KIA 34 miljard Koreaanse Wong (2,5 miljard euro) en Hyundia 470 miljard Koreaanse Wong in de VS 40 miljard dollar (34 miljard euro) en kijk eens hoeveel elektrische auto’s dit bedrijf alleen al verkoopt….

Stellantis

Tesla de gekste

Tesla is op de beurs overigens 1.038 miljard dollar waard en voor de vergelijking met de eerder genoemde bedrijven. Tesla produceert naar verwachting  tussen de 700.000 en 1 miljoen auto’s dit jaar. (Geen chip tekorten?) In 2020 waren dat er nog net geen 500 duizend stuks en heeft in 2020 inclusief emissiehandel en Bitcoin handel een omzet van 31,5 miljard dollar in 2020 en in dat jaar werd ook een eerste jaarwinst 721 miljoen dollar gemaakt dat is 630 miljoen euro.

Tesla

Iedere rage eindigt

Laten we maar hoop putten uit de wijsheid dat iedere rage uiteindelijk eindigt. Voor Flippo’s kregen we Crypto’s en zo zouden we nog vele voorbeelden kunnen maken. Op de beurs waren vleesvervangers even heel populair. Zo stond het aandeel Beyond Meat begin dit jaar nog boven de 220 dollar. Nu staan we tegenwoordig rond de 80 en een bodem lijkt nog niet gevonden.

Beyond

Betalen?

Paypal Holding stond eerder het jaar nog boven de 300 en handelt tegenwoordig rond de 200 dollar. Nog steeds meer dan 50 keer de winst. In Nederland hebben we Adyen dat fundamenteel nog veel duurder is (namelijk 215 keer de winst) en de laatste tijd erg volatiel is. Volatility is een indicator van een top of bodem maar gezien de situatie dus een top. Ook staan we dicht bij de Twindicator (Euro 2.555,90) dus wie weet…

Adyen

Een laatste echt gekke verhaal.

In de weekend bijlage van de NRC van dit weekend stond niet eens op de voorpagina, maar pas pagina 24 en 25 een verhaal over dat de Europese Commissie. Zij gebruikt meerdere methodes om de openbare informatievoorziening te belemmeren. We kunnen het beleid van de Europese Commissie dus niet toetsen. Dit staat haaks op onze democratische waarden.

SP500 vs GDP

Bron: Bloomberg

Tot slot op een nieuwssite (MarketWatch, Need to Know: This chart  could force bubble doubters to rethink matters) zag ik een lange grafiek van de S&P 500 bedrijven als totale marktwaarde, afgezet als percentage ten opzicht van het Amerikaanse GDP en dat geeft toch ook een ontluisterd beeld. Nu kon ik eerst het stuk in de jungle van het nieuws de grafiek niet meer vinden en dus vandaar (en als check) een nagemaakte grafiek uit Bloomberg vanaf 2003 tot nu hierboven.

Maar hier dan het origineel:

Sp500 market gap

Wat ook wel leuks was in dit verhaal, was de FED balans met QE Holding tegenover het GDP

FED QE Holdings

Ook bron Marketwatch 

Voor wie dit zelf wil volgen zie de website van de FED

FED balans

Bron: FED

De balans is nu 8,58 Triljoen? dollar en loopt nog op…

 

Disclaimer:

Deze Column is op persoonlijke titel geschreven door: Cees Smit en wordt mede in het licht van zijn Actief Offensief portefeuille (ook wel de Guardian strategie) gepubliceerd op de Today’s website en verschijnt ook op andere websites. Deze absolute return strategie is geheel onafhankelijk van de andere portefeuilles/strategieën van de Today’s Group en speelt met regelmaat ook in op dalingen en is daarmee niet voor iedere belegger geschikt.

 

De columnist heeft op moment van schrijven persoonlijk geen posities in de Bitcoin en ook niet in losse aandelen. (dus in geen van de genoemde aandelen). Ook zijn er geen andere relaties met de genoemde bedrijven en onderliggende waarden.

 

Contact

Today's Group

Kantoor Hilversum
Oude Enghweg 2
1217 JC Hilversum
+31 [0]35 3035690
Kantoor Den Haag
Frankenstraat 26
2582 SL Den Haag
+31 (0)20 - 716 2710

Tel: Zie bovenstaand

Email: info@todaysgroup.nl

Open:
Ma t/m vr: 8.30 - 17:30uur