Column: Strijd toneel

lettergrootte
De oktober expiratie bleek lang niet meer zo heftig als vroeger, zoals bijvoorbeeld in 1987. Juist zo midden in een pandemie en ook al vlak voor de verkiezingen in de VS zou je toch wat beweging op de beurs verwachten. Nu was er gedurende de week wel wat beweging, maar per saldo gaan we na een week nog nergens heen met de indices. De richting van de beurs is niet naar beneden, ondanks teleurstellingen zoals:  geen stimulatiedeal in de VS, handelsbelemmeringen VS & Europa, pauzes in de ontwikkeling van vaccins en nogal stevige achteruitgang van Trump in de peilingen.

Sp500 mini futures

Er is dus volop strijd in en rond de verkiezingen en Biden doet het ondanks dat er zelfs nog rappers meedingen in de strijd van zijn kiezers, beter dan Trump. Je zou dus beweging verwachten want de beurs gaat (of ging) er nog vanuit dat Trump wint.

Na de verkiezingsstrijd is er wereldwijd een strijd tegen het coronavirus en de middelen die ingezet worden zijn lockdowns en avondklokken. De sector die hiermee het meest geraakt wordt is natuurlijk de horeca, zijn de theaters, de concertzalen en alle hiermee verbonden sectoren. Maar ook de reisbranche proeft  het water steeds nadrukkelijker op en boven  de lippen. In ons dorp blijven veel zaken zoals restaurants dicht en bezorgen ze allerlei maaltijden niet meer zoals tijdens de eerste lockdown. Dit omdat dit volgens de ervaringen per saldo te weinig opbracht voor hen. Nu wordt dan ook veel van het personeel ontslagen. Ondanks dit soort drama zien we op de beurs geen reactie op de lockdowns. Zelfs de bieraandelen geven koopsignalen.  Tot slot over het virus: Ook de stip op de horizon die vaccin heet wordt mistig als groepen zorgmedewerkers aangeven niet als eerste gevaccineerd willen worden. Toch nog geen reactie op de beurs. De volatility is met niveaus in de VIX van rond de 28 nog wel hoger dan normaal, maar kijkende naar de onzekerheden is deze eerder laag dan hoog.

Volatility index VIX

Op de beurs strijd tussen Bulls en Bears

De komende tijd hebben we los van het bedrijfsresultaten seizoen te maken met de effecten van de Amerikaanse verkiezingen. Wie president wordt is belangrijk voor de toekomst van bedrijven, maar ook de relatie VS met China en VS met Europa zal afhankelijk zijn van wie er in het Witte Huis komt te zitten.

 

Los van het verhaal van over de “Grote Plas” hebben we aan de andere kant van het kanaal ook een dingetje. Het lijkt er steeds meer op te lijken dat we een harde Brexit krijgen maar ondanks het slechte nieuws zien we ook hier een enigszins apathische houding over dit onderwerp.

Federal deficit 2020

(bron: The Wall Street Journal)

Ander nieuws dat de beurs moet beïnvloeden is de oplopende staatsschuld. De Amerikanen hebben een tekort in hun budget van 3 trillion dollar oftewel 3 biljoen (drieduizend miljard) in Europese termen zijnde USD 3.000.000.000.000,00

 

Ondanks de tekorten zien weinigen een probleem, Trump ziet zelfs nog steeds een V vorm herstel van de economie. Ondertussen ziet Biden een K vorm achtige economische beweging (K-shaped), wat dus geen goed nieuws is.

Een economische indicator is de olieprijs

De olieprijs gaat nog immer zijwaarts. Maar het gaat nu al zolang zijwaarts dat het geen gewone consolidatie meer lijkt, maar eerder op een stilte voor de storm. De olieaandelen staan zo laag dat ik liever de oliebedrijven koop dan de olie zelf.  

WTI Futures (olie)

De klassieke Dow theorie,

De Dow Jones Transport Index ging afgelopen week ondanks corona naar all time highs. De klassieke Dow theorie zegt ons dat de transportwaarden vooruitlopen op een economische groei en dus op de gewone algemene index. Dit omdat de transportaandelen vooruitlopen op de economische bedrijvigheid. Toch kan ik het niet helemaal bevatten. Je zou denken dat de transport index met vliegtuigmaatschappijen op het randje van failliet en/of busbedrijven die op minder capaciteit draaien, terugvallende handel, etc. niet op een record horen toch?

Dow Jones Transport Index

En dat is 12

Afgelopen week hadden we de presentatie van de nieuwe IPhone 12. Het aandeel Apple deed er niet veel op en daalde zelfs iets. In de Twindicator moeten we wachten op een slot onder de 114,36 USD maar trend technisch lijkt het er reeds op dat we Apple in de verkoop kunnen doen.

Apple

In Nederland hadden we ASML met cijfers en hier moeten we wachten op een slot onder de 325,03 EUR alvorens we ASML officieel mogen shorten.  Het aandeel noteert nu meer dan 41 keer de verwachte winst en dat is zelfs voor een groei aandeel niet goedkoop.

ASML

Signify lichtpuntje?

In deze duistere tijden hebben we lichtpuntjes nodig, maar of Signify met beurscode LIGHT dit nu is vraag ik me af. Oké het aandeel noteert ‘slechts’ 17 maal de verwachte winst en heeft een beter dividend rendement dan ASML (3,75 vs 0,73 procent), maar is er technisch een gegronde reden om zo hoog te staan? Nu zal het me wel ontbreken aan fantasie maar ik kan geen goede reden bedenken waarom dit aandeel zo’n enorm herstel heeft moeten laten zien.

Signify (Light)

Sta je mooi voor laadpaal

Maar nu begrijp ik  meer aandelen niet. Er zit mijns inziens ook wel heel veel fantasie in Alfen. Het bedrijf maakt laadpalen voor EV en het aandeel staat 130maal de verwachte winst. Laat ik verwijzen naar een fondsmanager die op CNBC aangaf dat de jonge domme beleggers van dit moment een heel slechte droom hebben als ze aandelen op 40 maal de verwachte winst kopen. De manager, Cole Smead zijnde de directeur van Smead Capital Management, schatte in dat je een nul procent kans had om op lange termijn winst te maken met aandelen die 40 maal of meer de verwachte winst staan (Microsoft was zijn voorbeeld). Kan je nagaan als ze 130 maal de winst staat en je in een markt zit waar ook de oliemaatschappijen laadpalen gaan aanbieden en het sowieso de vraag is hoe de toekomst van elektrisch rijden er uitziet. Er verandert veel in batterij techniek, maar ook komen er alternatieven met zonnecellen en waterstof.  

De Twindicator geeft pas op een slot onder de EUR 54,15 een officiële verkoop.

Alfen

Van laadpaal is het een kleine stap naar Tesla

Tesla heef steeds meer concurrentie en wil de prijs van de auto’s fors gaan verlagen. Volgens mij zitten ze aan de bovenkant van de markt en noemen ze zichzelf de Apple van de auto industrie. Ik vraag me eerlijk af of Apple ook zo’n succes was geweest als ze de prijzen fors verlaagd hadden. Twindicator niveau op USD 416,75. We gaan het zien en ondertussen is de concurrentie helemaal op stoom gekomen.

Tesla

Nasdaq zet een iets lagere top neer en lijkt ook klaar voor een grotere correctie. Maar ook hier wachten we op officiële verkoopsignalen.

Nasdaq 100 mini

Algemeen marktbeeld

Dit zelfde beeld zien we de Willshire 5000 market index. Het sentiment bij de beleggers is niet stuk te krijgen iedereen roept Tina (geen alternatief) maar als de indices in een dalend patroon zitten krijgen angsten over covid19 en werkloosheid ineens weer de overhand. Voor de AEX en Duitse DAX is er geen nieuws.

 Willshire 5000

Tot slot het nieuws:

Wat nog wel groot en goed nieuws is, is dat Biden van plan is de student loans in de VS aan te pakken (aflossingsplan). De studieschuld bedroeg in 2019 zo’n 1,6 biljoen dollar. Dit is ongeveer 7,5% van het bbp in de VS in 2019. Zie: Wikipedia (Engels). De afgelopen tijd liet ook Trump zich uit om de schuld kwijt te schelden, of dit echt of Fake is weten we pas na de verkiezingen. Wat we wel zeker weten is dat 26 miljoen studenten in september niet afgelost hebben. Nou is dit meestal een schuld aan de overheid dus wat maakt het uit?

En dan nu:

Slecht nieuws kwam uit de groei van de schulden bij de overheid die zijn op niveaus als na een wereld oorlog.

Federal debt

Bron The Wall Street Journal

en dan ook even de consumenten schulden..

Student debt

 

Bron: The Wall Street Journal

Maar echt slecht nieuws was: 6 miljoen gezinnen misten hun hypotheek betaling in september in de VS… maar de huizenprijzen blijven toch stijgen?

Let wel:

De Column is op persoonlijke titel geschreven door: Cees Smit, mede in het licht van zijn Actief Offensief portefeuille (Guardian strategie). In het verleden was dit op IEX.nl De Polder Portefeuille ( later de Lage Landen Portefeuille). Deze absolute return strategie is geheel onafhankelijk van de andere portefeuilles/strategieën van de Today’s Group en speelt met regelmaat ook in op dalingen.

De informatie in deze column is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen.

 

 

Contact

Today's Group

Kantoor Hilversum
Emmastraat 54
1213 AL Hilversum
+31 [0]35 3035690
Kantoor Purmerend
Gorslaan 47
1441 RG Purmerend
+31 (0)20 - 716 2710

Tel: Zie bovenstaand

Email: info@todaysgroup.nl

Open:
Ma t/m vr: 8.30 - 17:30uur