gast column: Alpha, de zoektocht naar duurzaam concurrentievoordeel

lettergrootte
Alpha, de zoektocht naar duurzaam concurrentievoordeel in een bedrijf

1 okt 2021. Dit een vertaling van een column van een van onze partners, www.i-CTHRU.com door Vincent van Doorn.

Voor we met een toelichting op een modelmatige vermogensbeheerstrategie komen , beginnen we deze column met twee wijsheden:

Een van natuurwetenschapper: Charles Darwin

"Naarmate nieuwe soorten in de loop van de tijd worden gevormd door natuurlijke selectie, zullen anderen zeldzamer en zeldzamer worden en uiteindelijk uitsterven. De vormen die het dichtst in concurrentie staan met degenen die worden aangepast en verbeterd, zullen natuurlijk het meest te lijden hebben."

- Charles Darwin, De oorsprong van soorten ~1859 AD.

En ten tweede wijsheid van de Chinese Wijsgeer/ Filosoof: Lao Tzu (bekend van de vele wijsheden).

"Als je je realiseert dat alle dingen veranderen, is er niets dat je zult proberen vast te houden."

- Lao Tzu, Tao Te Ching ~ 600 v.Chr.

Sticks and stones remaim

Om dan een beetje philosofisch door te gaan. Men zegt wel dat een dagelijkse blik (of twee) in een spiegel de transformerende en verdiepende groeven van onze levensreis op onze huid verzacht. Immers de veranderingen zijn subtiel en nauwelijks merkbaar op een dagelijkse basis. Maar het is natuurlijk ook onszelf een beetje voor de gek houden op de lange termijn. Verandering is een onvermijdelijk iets en zeker op lange termijn goed zichtbaar.

Verandering is een constante in alles wat bestaat. Bijv. ons universum, onze planeet, onze natuur, onze families, onze carrières, onze bedrijven, ons werk en uiteindelijk ons leven. Mensen houden niet van grote veranderinen en de meesten van ons geven de voorkeur aan een status quo. Lekker hetzelfde, het is voorspelbaar en het is gemakkelijk. Het vereist niet veel mentale energie - routines zijn automatisch en bekend geworden. In onze comfortzone blijven is zoveel gemakkelijker dan hier buiten treden, dus waarom veranderen?

Helaas, of je het nu leuk vindt of niet, verandering lijkt direct bij elk begin te starten en is niet te stoppen; "de Alpha" lijkt een constante kracht te zijn naar een bepaald doel; "de Omega" is het waarom deze natuurkracht en alles wat erin zit altijd hetzelfde pad volgt. Dit is iets waar we geen wetenschappelijk of religieus antwoord op hebben. De drie meest gelezen religieuze boeken: De Veda's, de Koran en de Bijbel, gaan niet in op het "waarom" van verandering. Noch is een wetenschappelijke publicatie in de buurt gekomen om een empirisch bewezen theorie te publiceren waarom deze eenrichtings- en onvermijdelijke weg universeel wordt afgelegd.

Soms is het niet de dagelijkse blik in een spiegel die de kleine verschillen op onze huid kan verbergen. Af en toe komt verandering plotseling en soms enorm in omvang. Een verandering is vaak volledig willekeurig in het manifesteren in het uiterlijk. Planeet aarde heeft zich sinds het ontstaan meerdere keren aan een enorme verandering ondergaan. Minstens vijf keer daarvan is er bewijs van gevonden in de geologie van de aarde.

Ongeveer 250 miljoen jaar geleden stierven 96% van alle soorten dus: van de insecten, het zeeleven, de terrestrische gewervelde dieren en daarmee de meeste geslachten op aarde kwamen tot hun Omega in wat ‘de Grote Stervende van het Perm’ wordt genoemd. Enorme vulkaanuitbarstingen in Siberië, opwarming van de aarde als gevolg van grote hoeveelheden kooldioxide die vrijkomen uit de Siberische gebieden resulteerden in een kritisch laag zuurstofgehalte in de atmosfeer en de oceanen.

De laatste wereldwijde uitsterving, 65 miljoen jaar geleden, was waarschijnlijk het gevolg van de combinatie van een asteroïde-inslag in de Yucatán, vulkanische activiteit, en de resulterende black-out van het meeste zonlicht op aarde elimineerde toen 76 procent van de soorten op aarde - inclusief de dinosaurussen, een groep dieren die zichzelf meer dan 150 miljoen jaar met succes hadden volgehouden.

Wij, als menselijke soort concurreren al zo'n 300.000 jaar. Maar wij zijn zo succesvol geweest in het creëren van Alpha boven andere soorten dat we in termen van de evolutionaire kalender de meest bevolkte soort op aarde werden. Met onze winst werd het gedomesticeerd vee een verre tweede en gedomesticeerde varkens als een derde in dit succes.

Bèta en Griekse vleugels

Dus nu we weten wat we eigenlijk al wisten namelijk: verandering gebeurt overal en altijd en Alpha is nodig om een concurrentievoordeel te behalen om te overleven en te slagen in het leven. Nu hebben we op Wall Street de neiging om het Griekse alfabet te gebruiken om wiskundige relaties in optie- en aandelenkoersen uit te drukken. Actieve portfoliomanagers zijn op zoek naar Alpha boven het gemiddelde van het marktrendement dat wordt uitgedrukt als Beta.

Hedgefondsmanagers zoeken Alpha en combineren dit met hefboomwerking (schuld/margin) om de positieve effecten van Alpha te versterken tot soms 400%.  Vandaar de soms spectaculaire overwinningen en cataclysmische mislukkingen in de Hedge fund sector voorkomen. Slechts een select aantal actieve managers heeft een duurzaam concurrentievoordeel kunnen creëren door over een lange periode beter dan de markt te presteren. Te veel hefboomwerking is als dicht bij de zon vliegen met wasvleugels. Vraag maar wat er met Icarus uit de Griekse mythologie is gebeurd…het eindigt niet goed.

Bij i-Cthru zoeken we toegevoegde waarde in onze kwalitatieve beleggingsstrategie. We doen dit door naar bedrijven die over een lange periode duurzame Alpha kunnen creëren te zoeken zonder gebruik te maken van leverage. Op zoek naar langetermijnpatronen en hun evolutie vereist een andere set vaardigheden, iets waar neuro-diverse hersenen beter in zijn dan gemiddelde hersenen. Vraag het maar aan de inlichtingenagenten van MI5, of de NSA. Gelukkig hebben we dat concurrentievoordeel in huis. We gebruiken deze aanpak om onze Alpha te definiëren boven onze concurrentie en bouwen erop voort in de vorm van kunstmatige intelligentie (AI) om deze duurzaam te maken.

AI is een belangrijk onderdeel om ons te helpen, omdat het landschap van succesvolle bedrijven sneller verandert dan ooit tevoren. De datasets die analyses vereisen, zijn veel complexer geworden. We zien intense disruptieve nieuwe technologieën in combinatie met diensten die snel online komen in veel sectoren. Binnen slechts een paar jaar na de exploitatie weet men een kritieke schaal bereiken. Snel veranderende consumentenvraag, Big data, connectiviteit en monitoring, meer rekenkracht en meer opslag, vooruitgang in robotica en biofarmaceutische gezondheidszorg en ons vermogen om AI en machine learning te creëren, vergemakkelijken allemaal het verhogen van de snelheid van verandering. Voor ons is al het bovenstaande de bakermat van de nieuwe Alpha Company. Hoe ziet het Alpha-bedrijf eruit?

 

Het Alpha-bedrijf

Als Alpha zo'n dominante factor is in het creëren van concurrentievoordelen voor een bedrijf en zoveel beloningen geeft op het gebied van overleven en duurzame groei, waarom is er dan niet meer focus op Alpha op bedrijfsniveau? Het lijkt gemakkelijk om Alpha evolutionair of in Wall Street-termen uit te leggen en we zouden een beeld moeten kunnen schetsen van een ideale Alpha-bedrijfsstructuur die niet alleen bestand is tegen de concurrerende aanval van vandaag, maar ook over 5 tot 10 jaar. Laten we een paar punten bespreken:

Definieer het "Waarom"  en het "Wat"

Zonder doel is er geen richting, geen cohesie, geen urgentie, geen intrinsieke motivatie, geen "Waarom"? Het definiëren van een duidelijk doel en het bekend maken aan iedereen in het bedrijf staat voorop. Definieer tegelijkertijd de waarde die het bedrijf zal leveren, de "Wat"? Beide bepalen het kernbestaan van het bedrijf. Een Alpha-bedrijf heeft een sterk doel met een duidelijk gedefinieerd "Waarom" en "Wat".

Het aannemen van de juiste mensen is de sleutel, de "Wie"?

Ik weet dat het zo voor de hand ligt, maar kijk om je heen. Is je collega, je baas echt de juiste persoon voor de baan? Hebben ze de juiste vaardigheden en persoonlijkheidsprofiel om het voor het bedrijf te laten werken? Alle posities moeten worden afgestemd op een persoonlijkheidstest om de taken uit te voeren. Persoonlijkheidstests en continue feedback zijn van cruciaal belang voor een Alpha-organisatie om het beste naar buiten te brengen.

Idealiter is er een Alpha-officier aangesteld die als taak heeft om alleen duurzame Alpha te behouden door te regeren in elke kortetermijnbeslissing. In een grotere organisatie moet het bestuur speciale aandacht besteden aan het selecteren van de juiste CEO, omdat duurzaamheid en groei op lange termijn niet hetzelfde zijn als kwartaalwinstgroei. Medewerkers zijn uw meest flexibele kracht en duurste kapitaal. Een Alpha-bedrijf stemt de persoonlijkheden en capaciteiten van haar medewerkers af op de juiste banen en beoordeelt dit periodiek.

Focus op het versnellen van besluitvormingsprocessen, "Hoe"?

Het is van het grootste belang om statistieken en toevalspercentages te begrijpen - ze zijn fundamenteel om de besluitvormingsprocessen te begrijpen. Automatiseer alles wat flexibel kan worden gemeten, reinig alle gegevens en maak kunstmatige intelligentie (AI) modules om gedetailleerde gegevens naar het besluitvormingsproces te brengen. Bouw een besluitvormingsplatform met datalinks naar alles wat nu en in de toekomst belangrijk is. Bewaak alles wat meetbaar is binnen het bedrijf en verzamel zoveel mogelijk gegevens van de huidige concurrentie en potentiële toekomstige disruptors.

Dit zou een constant proces moeten zijn. Integreer complexe besluitvormingstools zoals de Game Theory om duidelijkheid te brengen in het proces. Focus op snelheid om de beste alternatieven te presenteren en denk er goed over na met een divers team van besluitvormers voordat je een stap zet. Creëer kleine teams die nadenken over de volgende groeigebieden over 5-10 jaar en overweeg strategische acquisities om er snel te komen. Een Alpha-bedrijf heeft een zeer snel en begrijpelijk beslissingsproces op basis van schone gegevens en statistische beslissingsmodellen.

Uw organisatie plat maken

Een platte hiërarchie is erg belangrijk om de snelheid van besluitvorming te verhogen en de wendbaarheid van een bedrijf te vergroten, kortom altijd klaar te zijn voor verandering. Het verbeteren van de efficiëntie van de onderneming moet een constante drijfveer zijn voor de Alpha Officer. Kan werk worden uitbesteed, kunnen workflowprocessen worden geautomatiseerd? Het Alpha-bedrijf is meedogenloos in het streven naar het verhogen van de efficiëntie in zijn processen. Alles moet altijd in twijfel worden getrokken en de status quo moet worden ontkend. Automatiseer niet voor nu, maar voor de komende 10 jaar, hoe zou dat eruit zien? Een Alpha-bedrijf met een vlakke hiërarchie en snelheid en wendbaarheid zal een concurrentievoordeel zijn.

Gegevens, gegevens en gegevens

Een vloeiend rapportagesysteem, geautomatiseerd in het hele bedrijf, zodat de CFO en CEO en alle anderen indien nodig toegang hebben tot de juiste gedetailleerde gegevens voor snelle beoordelingen, monitoring of besluitvorming. Verkoop-, boekhoud- en CRM-systemen stimuleren de groei van de omzet en de winstgevendheid op lange termijn. Het platform waar al deze gegevenspunten kunnen worden opgevraagd, moet modulair worden gebouwd en anticiperen op onbekende zakelijke ondernemingen. Een Alpha-bedrijf kent alle financiële details van zijn cashflow en balans in realtime op slechts een paar klikken afstand.

Wu Wei en Tao

Zodra een bedrijf zichzelf heeft getransformeerd in een Alpha-bedrijf, is het tijd voor Wu-Wei, (niets doen) of beter in het geval van een Alpha-bedrijf " being in the zone" of "effortless action". Wu Wei is een concept geleend van het taoïsme. Niets doen, “in de zone zijn” – het is tijd om de dingen hun gang te laten gaan en zich puur te concentreren op het belangrijkste dat in het geval van een Alpha-bedrijf is om te overleven en te gedijen. Het is belangrijk om de nieuwe opzetprocessen en structuren te laten werken.

Het nieuwe Alpha-bedrijf moet nu voortdurend veranderen, het is Alpha geworden, een bedrijf dat is gebouwd om zich alleen te concentreren op het voortdurend vergroten van zijn concurrentievoordeel….

 

Meer over I-CTHRU

Wist u dat wanneer u 50% van uw vermogen verliest, u 100% rendement moet maken om weer terug te zijn waar u was? Kapitaalvernietiging is vaak blijvend. Daarom was het vanaf het begin voor I-CTHRU duidelijk dat kapitaalbehoud de hoeksteen moest zijn van de vermogensbeheerstrategieën.

De gedrags- en cognitieve vooroordelen van mensen kunnen desastreuze gevolgen hebben voor uw beleggingen. Met dit in gedachten heeft i-CTHRU besloten om een ​​slim investeringsalgoritme te programmeren dat vooroordelen zou wegnemen en dus is er een  kwantitatieve investeringsmodel ontwikkeld. Dit model staat op de schouders van vele grote investeerders/denkers, zoals Ben Graham, Daniel Kahneman, Warren Buffet, Charlie Munger, Nassim Taleb en George Soros, en is gebaseerd op fundamentele data-analyse.

Neem voor meer informatie over Alpha Companies contact op met Vincent@i-Chtru.com

Disclaimer

De auteur is medeverantwoordelijk voor het beleggingsbeleid van i-Chtu.com een systeem matige beleggingsaanpak uit de VS. Dit stuk is geen beleggingsadvies. Wie conform bovenstaande ideeën belegt of wenst te beleggen doet dat voor eigen rekening en risico. In dit kader wijzen de auteur en Today’s Group BV alle verantwoordelijkheid voor de inhoud van dit stuk van de hand. De besproken effecten en strategieën vertegenwoordigen een hoog risico.

Contact

Today's Group

Kantoor Hilversum
Oude Enghweg 2
1217 JC Hilversum
+31 [0]35 3035690
Kantoor Den Haag
Frankenstraat 26
2582 SL Den Haag
+31 (0)20 - 716 2710

Tel: Zie bovenstaand

Email: info@todaysgroup.nl

Open:
Ma t/m vr: 8.30 - 17:30uur